atelier Leo Divendal

een nieuw Moutarde-cahier, Canelle…. een intrigerende ontmoeting aan het Canal Saint-Martin in Parijs…. nummer 16 in de tweede reeks (11-20)

De namen van de straten en café’s, rue Bichat, Le Coup de Torchon, rue des Écluses Saint-Martin, worden personages, net als de mensen, bezield met hun levensdrift, opwinding en doodsstrijd, het verloren gaan in de maalstroom van de stad, op zoek naar de verloren tijd en de toekomst. Een scène die zich afspeelde in een lichte kamer, aan het Canal Saint-Martin, in die straat, op die binnenplaats, die plek die voor een moment het centrum van de wereld werd alvorens weer in vergetelheid te verdwijnen, net als wijzelf trouwens. In de nomenclatuur van deze routes en plekken ligt de geschiedenis, cultuur, geografie, literatuur en fantasiewereld van Frankrijk opgesloten.

The names of the streets and cafés, rue Bichat, Le Coup de Torchon, rue des Écluses Saint-Martin, become characters, just like the people, animated with their zest for life, excitement and agony, getting lost in the maelstrom of the city, searching for lost time and the future. A scene that took place in a bright room, on the Canal Saint-Martin, in that street, in that courtyard, that place that for a moment became the centre of the world before disappearing into oblivion, just like us by the way. The history, culture, geography, literature and fantasy of France are locked up in the nomenclature of these routes and places.The history, culture, geography, literature and fantasy of France are locked up in the nomenclature of these routes and places.

een grote expositie uit de foto-collectie van het Joods Museum in Amsterdam, ‘Every Picture Tells a Story’ met daarin mijn Terezín reeks. In de bookshop van het museum is  deze prachtige zeefdruk uit de serie, onder mijn regie gedrukt door meester-drukker Bernard Ruijgrok te verwerven.

expositie in het Joods Museum loopt t/m 4 september, op 10 juni geef ik een rondleiding, zie website van het museum. Tevens in het Joods Museum te zien in het Kunstkabinet The Kiss of Life, Beelden uit een familiearchief, een bijzondere installatie van Batya Wolff & Arnoud Holleman over hoe fotografie en film verbonden zijn met het verwerken van de Sjoa.